Istraživanja tržišta
17.11.2014.

Ko u svetu kupuje "Made in Serbia"?

Nije tajna da su omiljeni srpski brendovi „plazma“, „jafa“, „smoki“, „eurokrem“, „knjaz Miloš„, a pazare se i dalje uglavnom na Balkanu i kod naše dijaspore širom sveta.
 
Na listi proizvoda koji traju i „najlepše želje“, pršuta, ajvar, kajmak, sir, rakija, maline... Iako ih je savremena tehnologija oružja „pregazila“ pre mnogo godina, nekoliko proizvoda naše „Zastave oružja“ i dalje su veoma traženi u inostranstvu - „CZ 999 škorpion“, „E39“ i dalekometna puška „crna strela“.
 
Na godišnjem nivou „Zastava“ proda oko 150.000 jedinica, od pištolja, karabina do mitraljeza, bacača granata i drugih proizvoda. Vrednost izvoza kreće se od 40-45 miliona dolara. Samo u Ameriku izvezu lovačko oružje u vrednosti oko 12 miliona dolara. 
 
Kao specijalista za izradu predmeta od kože, novosadski „Manual“ je odavno osvojio svetsko tržište. Muške i ženske kožne torbe, kaiševi i neseseri, pronašli su put do kupaca u svim republikama bivše SFRJ kao i u Norveškoj, Češkoj, Švajcarskoj, Švedskoj, Nemačkoj, Australiji, Rusiji i Velikoj Britaniji. 
 
Gotovo da nema vodene grabljivice koja se još nije upecala na čačanski mamac „ružno pače“. Zato preduzeće „Agli Dakling“ („Ružno pače“) svoje varalice izvozi u čak 28 zemalja sveta! Čak 88 odsto proizvedenih veštačkih mamaca za sportski ribolov od ukupne godišnje proizvodnje ide za inostranstvo. 
 
Pre nekoliko godina, ambiciozno je pokrenut projekat sa imenom „Vrhunski srpski proizvod“. Trebalo je da se, uz pomoć države, našim firmama koje prave kvalitetne artikle iz bilo koje oblasti, prokrči put na svetsko tržište. Sve to uz pomoć sportista i umetnika. Ideja je čak bila da se širom Evrope, Amerike otvaraju radnje, sa srpskim asortimanom, koji nosi etiketu „vrhunski srpski prozivod“. Bilo bi tu nekoliko komisija, niz uslova koje prozivod mora da „položi“ da bi bi postao „top“. 
 
Jedan od nosilaca inicijative Zoran Ilić, direktor kompanije „Biomelem“, ipak, misli da kada je u pitanju popularnost i prodaja naših proizvoda, robe široke potrošnje, ne može se govoriti o velikoj popularnosti u svetu, već samo u regionu. 
 
"Naši proizvodi „dobacuju“ do našeg regiona. Mislim da je 12 zemalja od kojih treba da računamo i bivše republike SFRJ, maksimalan broj na kom su recimo prisutni voda „knjaz Miloš„ i „plazma“ keks. Prodaju u pojedinim zemljama sporadično postužu naši proizvođači rakija, od „žute ose“ pa nadalje, vina, „fud lend“, „nektar“, ili neko treći. Napraviće trenutan i kratak proboj, ako sve je to nedovoljno da bi se govorilo o bilo kakvoj svetskoj popularnosti", kaže Ilić. 
 
Prema Ilićevim rečima, srpski prozvođači su oslabljeni i iscrpljeni ratovima, sankcijama, lošom politikom prethodnih vlada koja nije štitila niti razvijala proizvodnju do svetske popularnosti.
 
 
Izvor: b92.net