Saveti za dobru kupovinu
02.05.2015.

Skupa poštarina obesmislila trgovinu putem interneta

Vest da „pejpal” servis od 13. aprila u potpunosti funkcioniše u Srbiji i da je konačno omogućen dvosmerni transfer novca (i slanje i prijem) obradovala je sve one građane koji su do sada putem interneta trgovali koristeći naloge rodbine i prijatelja u inostranstvu. Ipak, planove o uspešnom biznisu i trgovini pomutila je činjenica da su poštanske usluge slanja paketa iz Srbije toliko poskupele u poslednjoj godini-dve da je ceo posao gotovo obesmišljen.
 
– Trgujem preko I-beja već nekoliko godina putem naloga u inostranstvu zato što do sada „pejpal” nije radio u Srbiji i nisam mogao ovde da podižem novac. Uvođene sistema i kod nas meni bi trebalo da olakša posao, ali… Dugo smo čekali ovu vest, međutim, i nije me toliko obradovala, s obzirom na to da je poštarina preskupa. Dešava mi se često da je slanje pošiljke iz Srbije tri-četiri puta skuplje od vrednosti proizvoda, a to je onda besmislen posao. Šteta je što se na ovaj način ukida mogućnost da ljudi u Srbiji zarade u visini prosečne plate, pa čak i više od toga trgujući putem interneta. Kod nas uvek postoji „ali” i kada je reč o najboljim vestima – kaže za „Potrošač” Ivan Pavlović iz Novog Sada koji „pejpal” koristi već nekoliko godina preko naloga u Velikoj Britaniji. 
 
U NBS kažu da je „pejpal” sistem u aprilu 2013. uveo opciju slanja elektronskog novca, dok je uvođenje opcije prijema novca ostavljeno za kasnije (kao što je to bio slučaj i sa drugim zemljama u okruženju). U oktobru je opcija prijema puštena na nekoliko dana, a onda povučena iz tehničkih razloga, o čemu je Narodna banka Srbije blagovremeno obavestila javnost, nakon što je dobila potvrdu od kompanije „Pejpal”. – Svi formalnopravni uslovi za uvođenje i opcije prijema i opcije slanja novca preko stranih institucija elektronskog novca, uključujući i „pejpal”, ispunjeni su još u decembru 2012. godine. Od poslovne odluke institucije elektronskog novca zavisi da li će uvesti i koliko dugo će zadržati neki servis u određenoj zemlji. Sam početak rada opcije prijema novca kod  ovog sistema, ali i činjenica da su druge strane institucije elektronskog novca uvele opciju prijema još 2013. godine, još jedan je dokaz da nisu postojale bilo kakve regulatorne prepreke za uvođenje ove opcije, što opet dokazuje da su proteklih nekoliko meseci pojedinci namerno iznosili neistine i uznemiravali javnost – kažu u NBS. 
 
U poslovanju naših građana i preduzeća sa inostranstvom „pejpal” funkcioniše na isti način kao i u većini zemalja u svetu, a u pojedinim segmentima Srbija je i među zemljama sa povoljnijim uslovima. Kako kažu u NBS, u Srbiji nije obavezan automatski transfer primljenog novca na bankovni račun, što je za klijente povoljnije jer neće plaćati proviziju banci za povlačenje novca već će moći da primljenim novcem direktno dalje kupuju na internetu. Inače, u našoj zemlji usluge pruža „Pejpal” iz Singapura, dok u zemljama Evropske unije usluge ovog servisa pruža sistem registrovan u Luksemburgu. 
 
– Plaćanje i naplata preko institucija elektronskog novca omogućava rezidentima, građanima i preduzećima, da brzo i bez znatnijih troškova provizije vrše plaćanja i naplatu za robu i usluge koje kupuju ili prodaju u inostranstvu. To smanjuje troškove transakcije, čime roba i usluga postaju konkurentnije u inostranstvu, dok je prenos novca izuzetno brz i gotovo jednako siguran kao i u slučaju klasične transakcije preko banaka. Građanima i privrednim subjektima olakšava se pristup međunarodnom tržištu robe i usluga, naročito imajući u vidu značaj globalno prepoznatljivih institucija elektronskog novca i broj prodajnih mesta na kojima je moguće izvršiti plaćanje korišćenjem sistema tih institucija – kažu u Narodnoj banci Srbije i napominju da neposredne pozitivne posledice mogu biti vidljive posebno u određenim oblastima kao što su IT industrija i internet preduzetništvo. 
 
Prema njihovim rečima, sve ovo trebalo bi da vodi modernizaciji poslovanja naših privrednika i daljem razvoju digitalne ekonomije i elektronske trgovine i u našoj zemlji. Donošenjem Zakona o platnim uslugama, na predlog Narodne banke Srbije, stvorene su pravne pretpostavke da od 1. oktobra ove godine naši građani i privredni subjekti obavljaju platni promet u zemlji i sa inostranstvom i preko domaćih institucija elektronskog novca koje će imati sedište u Republici Srbiji i biti licencirane od Narodne banke Srbije. Ovo će takođe znatno uticati na dodatno smanjivanje troškova i povećanje konkurencije među pružaocima platnih usluga koji daju ovu vrstu usluga klijentima.
 
Izvor: Politika