Kupoholičarske vesti
15.04.2010.

Tržište puno „no nejm” brendova

Katodne cevi nepovratno odlaze u istoriju, a sve više kupaca se odlučuje za LCD televizore. Kvalitetnija slika, lepši dizajn i manje dimenzije glavne su prednosti „tankih” ekrana, dok su na strani „starih” jedino niže cene.

Stoga, poznati svetski proizvođači prestaju da proizvode televizore sa katodnim cevima, a na našem tržištu moguće je jedino naći uređaje manje poznatih proizvođača za koje do pre nekoliko godina niko nije ni znao. Njihova je cena često i nerealno niska, što prati i sumnja u kvalitet ovih proizvoda. Serviseri kažu da ovi televizori neće potrajati dvadesetak godina kakav je to bio ranije slučaj, te da se pravilo „koliko para toliko muzike” i ovaj put potvrđuje, budući da je, ističu, prvi znak da nešto nije u redu nerealno niska cena. A ovi uređaji često su jeftiniji i od 80 ili 100 evra.

– Prodaja aparata sa katodnim cevima brzo opada, a glavni razlog za to je skup i ekološki opasan materijal koji se koristi u proizvodnji katodnih cevi, dok elektronski sklopovi troše dosta energije. Nedostatak ove tehnologije će ubrzo biti još više izražen sa uvođenjem digitalne zemaljske distribucije te-ve signala, koja će u Srbiji biti obavezna od aprila 2012. godine – kaže Vlado Gođevac, direktor predstavništva „Samsunga” za Srbiju i Crnu Goru, dodajući da je „Samsung” u potpunosti prestao da proizvodi televizore sa katodnim cevima.

A kako domaćih proizvođača nemamo, i trgovci su primetili nove trendove.

– Ponuda televizora sa katodnom cevi u stalnom je padu. Konkurentska borba vodećih svetskih robnih marki koje se u dobroj meri ogledala u snižavanju cena je do te mere obezvredila vrednost proizvoda da je njihova proizvodnja postala neisplativa. U taj prazan prostor ubacili su se proizvođači „no name” brendova koji još u proizvodnji takvih televizora vide neku računicu, ali takva računica uvek otvara i pitanje kvaliteta proizvoda – kaže Darko Baltić, vođa robne grupe u tržnom centru „Merkur”.

Međutim, ko nema 40.000 ili 50.000 dinara za prosečnu „plazmu”, moraće da se zadovolji običnim te-ve prijemnikom nepoznate i neproverene marke, kojima je naše tržište preplavljeno. Kako u takvoj situaciji odabrati?

– Na tržištu ima i kvalitetnih i manje kvalitetnih televizora sa katodnom cevi. Prvo je potrebno odlučiti se za proizvođača i to je najteže. A na tržištu se dobro znano ko je kako rangiran – dodaje Baltić.

Trgovci kažu da u tome mogu da posluže iskustva poznanika i rođaka koji su već pazarili ove uređaje nekog proizvođača, a treba obratiti pažnju i na druge osobine kako bi se uštedelo.

– Kada se odabere marka, treba voditi računa o karakteristikama. Često se novi od prethodnog modela razlikuje u broju konekcija i raznih priključaka ili karakteristika koje su pojedinim potrošačima manje bitne. Ako kupac zna šta želi, a šta mu nije neophodno može puno da uštedi ukoliko se konsultuje sa prodavcem – objašnjava naš sagovornik.

U svetu gotovo da je zamrla prodaja starih modela televizora. Na otpadima za reciklažu elektronskog otpada koji se otvaraju u svim velikim gradovima godišnje završi na desetine hiljada starih televizora koje više niko neće.

 

I na ovom delu tržišta očekuje se da će red uvesti novi zakon o zaštiti potrošača, koji bi valjalo da bude usvojen do kraja juna. Obavezan garantni rok će iznositi dve godine, a kvar će potrošači prijavljivati trgovcu kod kojeg su i pazarili tehnički uređaj. Neće više biti obaveza kupaca da traže ovlašćene servise.

Stroži propisi bi, kažu upućeni, tako mogli da primoraju i uvoznike i trgovce da kupcima ponude kvalitetnije aparate za domaćinstvo.

Ipak, najbolji savet je, kažu naši sagovornici, prikupiti novac, gledati unapred, pametno uložiti u dobru LCD tehnologiju i odlučiti se za kvalitetan uređaj. Naime, kupovina televizora koji ima katodnu cev može značiti bacanje para, budući da će uvođenjem digitalnog te-ve signala takvi aparati postati potpuno neupotrebljivi. Osim toga, mnogi kablovski distributeri već u ponudi imaju kanale koje na „običnim” televizorima nije moguće gledati.

--------------------------------------------------------------

Trgovci očekuju rast prodaje

Zbog novih potrošačkih kredita, trgovci tehničkom robom i kućnim aparatima očekuju rast prodaje i do 20 ili 30 odsto. Prodavci nerado govore o padu prometa, ali u novim finansijskim injekcijama vide slamku spasa. Neće doći do poboljšanja standarda, ali očekuju da bi kratkotrajno povećanje kupovne moći građana moglo da smanji njihove zalihe. I drugi za čije proizvode se može uzeti kredit, poput prodavaca nameštaja, podnih obloga, građevinskog materijala, sanitarija, pa i turistički vodiči očekuju povećanje prometa.

– Mi se odavno možemo smatrati potrošačkim društvom i na rast prodaje blagotvorno će uticati svaka pogodnost u plaćanju, pa i povoljni potrošački krediti. Neće svaka tehnička roba imati isti tretman, ali u godini niza svetskih i evropskih prvenstava, očekujemo da će porasti prodaja televizora – objasnili su trgovci tehničkom robom.

Slično je i sa prodavcima nameštaja.

– Mere Vlade Republike Srbije koje se odnose na podsticanje kupovine domaćih proizvoda izazvale su pozitivan efekat u prodaji nameštaja u našim salonima. Nadamo se da će potrošački krediti imati još bolje rezultate u stimulaciji potrošnje – kažu u „Formi ideale”.

Ipak, ima i onih koji ne očekuju povećanje prometa.

– Verovatno će biti određenog povećanja potražnje, ali pošto je Uredba o podsticajnim uslovima kredita ograničena na domaće proizvode, to neće imati uticaja na prodaju „samsunga” u Srbiji – rekli su u predstavništvu ove firme u Beogradu.

 

Izvor: Politika | Autor:S. Despotović