Istraživanja tržišta
19.09.2014.

Srbija: Odmor i putovanja uprkos besparici

Ovogodišnja sezona odmora je pri kraju, ali prvi podaci ukazuju na to da se tokom proteklih meseci u inostranstvu odmaralo nešto manje srpskih turista, a koliko su ostavili tamo znaće se kada turističke agencije i bankari svedu računice. 
 
Zato nikog ne čudi što u turističkim agencijama ovih dana, uporedo sa pripremom aranžmana za naredno leto, još traje zakup hotela i čarter letova za septembar i oktobar, ne bi li se dostigla cifra od prosečnih 800 miliona evra koja se proteklih godina trošila na odmorima. 
 
"Sezona ove godine kao da je počela tek 1. avgusta, pa je i normalno što je čitav septembar rasprodat i neprestano se otvaraju novi polasci", kaže Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija JUTA. 
 
 
"Na letovima za Rodos i Krit do oktobra nema mesta ni za prijatelje! To ne čudi, jer su mnogi zbog kiše ostali bez letovanja, a i cene su sada neuporedivo niže". 
 
Podaci iz proteklih godina pokazuju da se oko milion Srba godišnje odmaralo u inostranstvu i da ih je to koštalo oko 800 miliona evra. Turističke agencije su, do 1. aprila, prodale polovinu letnjih aranžmana. Uskršnji praznici su se savršeno poklopili sa Prvim majem, pa je ovaj praznik doneo rekordan broj putovanja i do juna srpski turisti su u inostranstvu potrošili 11 odsto deviza više nego lane! 
 
"Rani buking" bio je veći za 20 odsto ove u odnosu na proteklu godinu", kaže Seničić. 
 
"Usledile su poplave i kiša, što je uticalo na vanredne izdatke stanovništva i, naravno, na pad prometa i zaustavljanje tražnje turističkih aranžmana. Usledio je i veliki broj otkaza putovanja. Iako nije bilo drastičnog smanjenja broja turista, naši turisti su počeli da biraju jeftinije aranžmane. A što se potrošnje na letovanjima tiče, i ona je bila manja. Tako se na samim putovanjima proredio broj izleta". 
 
Seničić je mišljenja da je na pad turističkog prometa uticala i najava otpuštanja u javnom sektoru, što je podiglo nepoverenje i nesigurnost po pitanju egzistencije, pa je i tražnja za turističkim aranžmanima - opala. 
 
Ekonomista Goran Nikolić smatra da ukoliko se ispostavi da je tvrdnja poslenika turističkih agencija tačna, najveći krivac za lošiju sezonu je prošlogodišnje uvođenje solidarnog poreza. 
 
"Tom ekonomskom merom pogođena je niža i viša srednja klasa u našoj zemlji, koja, po pravilu, u najvećoj meri troši novac na putovanja", objašnjava Nikolić. 
 
Podaci govore da je od uvođenja solidarnog poreza smanjena potrošnja naših građana za 100.000 evra. Većina ljudi odlučuje se da prvo uštedi na putovanjima, pa otuda i manje para u turizmu. Još jedan razlog za slabiju sezonu je i realan pad zarade u Srbiji, od 2,7 odsto u odnosu na proteklu godinu. 
 
Kada su u pitanju omiljene letnje destinacije Srba, Grčka je i dalje „prvi pik“. Mada turistička sezona još uvek nije završena, procenjuje se da je ovu mediteransku zemlju tokom poslednja tri meseca posetilo pola miliona turista iz Srbije. Da odmor provede u nekom od turskih letovališta odlučilo se 55.000. Španija je visokim cenama ove godine odbijala naše goste, a Egipat i Tunis naše građane privlače cenama i plaše političkom situacijom. dok se Bugarska, na opšte iznenađenje „vratila u igru“, a u ovogodišnjoj sezoni u tu zemlju otputovalo 20.000 domaćih turista, uglavnom sa juga niskoplatežnih gostiju. 
 
Susedna Crna Gora i dalje je jedna od najtraženijih destinacija za letnji odmor među Srbima, međutim, većina ljudi u komšiluk putuje u sopstvenoj organizaciji. 
 
Avion a ne bus 
 
Građani Srbije ranije su na more uglavnom putovali autobusom, ali ove godine je daleko više njih odlučilo da do letnje destinacije stigne avionom. 
 
Srpski turisti sve više „lete“ jer se razlika u ceni avionske i autobuske karte smanjuje, pa i domaći turisti u većoj meri biraju komoditet i brzinu prilikom putovanja. 
 
Izvor: b92