Mađarski trgovački lanci domaćeg kapitala Coop, Real i CBA traže pomoć države kako bi dobili zaštitu od sve jačeg pristiska koji imaju od velikih diskontera Aldi-a, Lidl-a i Penny-a. Da li će se ista slika preslikati za nekoliko godina i na našem tržištu? 

Najveće evropske trgovačke kompanije koje posluju kroz mrežu diskont marketa prave snažnu ekspaniju u našem regionu. Dobar primer dolaska velikih diskontera je svakako Mađarska u kojoj je Aldi Grupa prisutna sa više od 110 marketa, Lidl sa oko 160 i član Rewe Grupe diskont lanac Penny sa 200 marketa. Da domaći trgovci u Mađarskoj više ne mogu da izdrže sve veće prisustvo velikih diskontera pokazuju i podaci po kojima je lanac CBA u poslednjem izveštaju zabeležio pad prometa sa 509 na 503 milijardi forinti i tako izgubio treću poziciju najvećih trgovaca u toj zemlji. Krajem prošle godine CBA je ostao i bez svog franšiznog partnera kompanije Paloc koja je zatvorila 100 marketa i proglasila stečaj. Samo u poslednjih nekoliko godina najveće udruženje domaćih trgovaca CBA je bilo primorano na zatvaranje više stotina marketa. Zbog nemogućnosti da izdrže pritisak, trgovci Coop, Real i CBA traže pomoć Mađarske vlade kako bi ih zaštitili od daljeg zatvaranja prodajne mreže. Aldi je nedavno na mestu nekadašnjeg CBA marketa u Budimpešti otvorio savremeni diskont objekat, a kako je ranije i zvanično najavio, Aldi ima u planu još veću ekspanziju otvaranjem do 250 marketa u Mađarskoj. Rewe Grupa je takođe najavila snažan rast i pored 200 maloprodaja koje trenutno ima, u fazi izgradnje se nalazi i novi logistički centar koji će skladištiti robu za oko 60 objekata. Lidl je u prošloj godini modernizovao nekoliko diskonta koji su u potpunost urađeni u skladu sa novim tipom Lidl objekta. 

Slična situacija je i u Rumuniji, u kojoj je Lidl otvorio četvrti logistički centar i najavio širenje prodajne mreže. Penny je do sada otvorio više od 200 marketa, a nedavno je otvoren još jedan logistički centar. Rast diskontera uticao je i u toj državi da se lokalni trgovci povlače pred naletom velikih kompanija. Schwarz Grupa nastavlja rast i u Hrvatskoj u kojoj pored Kaufland diskont hipermarketa poseduje i blizu 100 Lidl trgovina. Lidl je u Grčkoj jedini strani diskonter i u planu za 2017. godinu su nove investicije od oko 100 miliona evra. Nekoliko domaćih trgovaca je bilo primorano na zatvaranje mreže dolaskom diskontera, ali i padom standarda. Pored Lidl-a, sa istim konceptom na tržištu Grčke deluje i domaći Discount Markt koji poseduje blizu 50 objekata. 

Bugarska je još jedno tržište u kojoj diskonteri imaju sve veći udeo. Rast diskontera koji u ponudi imaju manji izbor artikala ali i niže cene uticao je na to da se domaći Pikadili nakon više od 20 godina poslovanja trajno povuče i proglasi stečaj. Ipak, u odnosu na druge države, bugarsko tržište je napustio Penny, član Rewe Grupe koja je ostala prisutna sa Billa supermarketima. 

Od 2018. godine na našem tržištu svoje poslovanje otpočinje i diskonter Lidl koji je najavio velike planove. Da tržište već sada oseća prisustvo Lidl-a, govore i informacije da je nekoliko domaćih igrača napustilo Valjevo, Šabac i nekoliko gradova u Vojvodini u kojima će Lidl poslovati. Ukoliko bi se još jedan veliki diskonter u narednih nekoliko godina odlučio da uđe na naše tržište otvaranjem svojih maloprodaja, domaći trgovci će biti primorani na veliku borbu koju je teško dobiti. Ipak, da domaći proizvođači ne trebaju da strahuju dolaskom velikih igrača iz Zapadne Evrope, jedan od pokazatelja je i sve veća saradnja Penny-a u Mađarskoj koji u ponudi ima oko 80% artikala domaćeg porekla, ali i koji je najavio da će i dalje razvijati što bolje odnose sa lokalnim dobavljačima.

Izvor: www.retailserbia.com
Autor:  Žarko Grozdanić