Istraživanja tržišta
03.03.2017.

VELIKI JUBILEJ ŽITOPEKA - najveće pekare na jugoistoku Srbije

70 godina od osnivanja najveće pekare na jugoistoku Srbije.

Niš, 3. mart 2017. – Na današnji dan niški Žitopek, najveća pekara na jugoistoku  Srbije, obeležava tačno 70 godina od osnivanja. Pre tačno 70 godina niški pekari su svečano potpisali Ugovor o udruživanju svojih malih radnji u jedno preduzeće i na temeljima starih niških pekara stvorili Društveno preduzeće Žitopek. Danas Žitoperk posluje u sastavu kompanije Don Don, najvećeg regionalnog proizvođača hleba i peciva. 

Istorija ove pekare počinje daleke 1947. godine, kada su vlasnici malih niških pekara potpisali Ugovor o udruživanju svojih malih radnji u jedno preduzeće – Društveno preduzeće Žitopek. Najpre se udružilo 14 pekarskih radnji, a vremenom su se čak 32 radnje pridružile Žitopeku.

Vrlo brzo Žitopek postaje ono što je i danas – glavni snabdevač grada Niša hlebom. 1968. godine je, uz veliki doprinos radnika i uz finansijsku pomoć „Fidelinke“ iz Subotice, puštena u rad jedna od najvećih i najmodernijih fabrika u ondašnjoj Jugoslaviji i Evropi.

„Vremena su se menjala, a uz njih i navike potrošača, ali su neke stvari ostale iste – Žitopek je i dalje jedan od simbola našeg grada, a mi i dalje ustajemo pre svih, svakoga dana, da bi hleb stigao tačno na vreme na police naših kupaca“ – kaže Milan Todorović, generalni direktor Žitopeka. 

Don Don je doneo iskustvo i znanje regionalnog lidera u industrijskom pekarstvu, a Žitopek je svojom višedecenijskom tradicijom čuvao prepoznatljivi ukus svojih proizvoda koji nišlije toliko vole. Razvijeni su novi proizvodi: etažni hleb, somun, specijalne vrste hleba, a tradicionalna vekna unapređena i pretvorena u rezani hleb, pažljivo upakovan, što je potrošačima olakšalo konzumaciju, a hlebu dalo dodatnu svežinu. Razvojni tim kompanije konstantno unapređuje postojeće recepture i radi na stvaranju novih proizvoda. Paralelno sa razvojem novih proizvoda, puno je ulagano i u razvoj sopstvene maloprodaje. Danas u Nišu postoji 15 pekarica, a plan je da ih do kraja godine bude 20. 

„Pre 3 godine kompanija Don Don je preuzela niški Žitopek. Uz poštovanje tradicije koju su gradile tri generacije pekara i potrošača pre nas, želeli smo da ojačamo ugled lokalnog brenda i vratimo pogon na mesto koje mu u srpskom pekarstvu pripada, što smo i uspeli da ostvarimo“ izjavila je Aleksandra Đurišić, PR kompanije Don Don. 
Danas Žitopek  vrhunskim pekarskim proizvodima snabdeva borski, zaječarski, pirotski, nišavski, pčinjski, jablanički i toplički okrug, a na dnevnom nivou za proizvodnju utroši oko 30 brašna.U okviru svog društveno odogovornog poslovanja kompanija kontinuinirano pomaže brojne ustanove u Nišu, a 2015. pokrenut je i poseban projekat, Dinar za inkubator - kada su obezbeđena sredstva za kupovinu inkubatora Odeljenju neonatologije u Nišu. 

Istorija Žitopeka

Videvši silinu Žitopeka,  preostale privatne radnje se 1954. godine udružuju u Pekarsku zadrugu SOKO. Konkurencija jaka i ozbiljna, ali i Žitopek  i  Soko  vrlo brzo shvataju da će zajedno biti jači. Formira se Pekarsko preduzeće BUBANJ koje zbog stečene tržišne reputacije vraća sebi brzo naziv ŽITOPEK.

Preduzeće doživljava punu tržišnu afirmaciju krajem 60-tih godina i tada se javlja potreba za izgradnjom nove fabrike hleba u Nišu. Veliki entuzijazam i zalaganje kolektiva ŽITOPEK, čiji su radnici izdvojili 10% od svojih ličnih dohodaka i dali veliki doprinos kroz dobrovoljni rad, i finansijskom pomoći FIDELINKE iz Subotice, 1968. godine puštena je u rad jedna od najvećih fabrika hleba u ondašnjoj Jugoslaviji i jedna od najmodernijih u Evropi.